Termékek

HOGYAN OLVASSUK LE A CSAPÁGY JEÖLÉSEKET? - GYORS TIPP A CSAPÁGYCSERÉHEZ

Amikor csapágycserére kerül sor, nagy segítség lehet, ha le tudjuk olvasni a csapágyon található számsort. Ezek a számok szabványosítva vannak, így lényegesen gyorsabbá válhat a megfelelő alkatrész beszerzése.

Miért fontos a csapágyjelölés?

A csapágygyűrűn található 4 vagy 5 jegyű azonosító szám megkönnyíti a cserefolyamatot, hiszen a legtöbb gyártó — például az SKF — ezt a szabványos jelölési rendszert alkalmazza. Ennek köszönhetően gyorsan be lehet azonosítani, hogy milyen csapágyról van szó.

A csapágyak ISO szabványai

Szerencsénkre a csapágyak azonosítása ISO szabványok alapján történik, így a világ bármely táján ugyanazt a jelölési rendszert használják. Egy európai gyártó és japán gyártó is ugyanazzal az azonosítással látja el az adott csapágyat — például a 6208-as kódot. Tehát legyen akár SKF, NTN, SNR, FBJ, CX, NACHI, vagy más, nagy valószínűséggel ugyan azt, vagy nagyon hasonló a jelölést használnak.

Hogyan dekódoljuk a csapágyjelölést?

Vegyük például a "6208 2Z C3" jelölést:

  • 6 — Egysoros golyóscsapágy.

  • 2 — A csapágy méretvonala.

  • 08 — A furat (tengely) mérete, ami a megadott szám ötszöröse: 08 x 5 = 40 mm.

  • 2Z — Fémtömítés mindkét oldalon.

  • C3 — Nagyobb radiális belső hézag.

Ez a kombináció már az első pillantásra is sok információt ad a csapágyról!

Dimenziós vonal és furat mérete

A csapágy méretvonalának azonosítása meghatározza, hogy a csapágy vékonyabb-e nagyobb forgási sebességre, vagy masszívabb, nagyobb terhelésre tervezett. Például a 6708-as csapágy vékonyfalú, míg a 6408-as típus masszívabb.

A furat mérete a jelölés utolsó számjegyeiből olvasható le: 08 x 5 = 40 mm, vagy nagyobb méreteknél az utolsó két számjegy ötszöröse.

További kiegészítő jelölések

Az alapmegjelölés előtt vagy után található kiegészítő szimbólumok további fontos információkat hordoznak:

  • 2RS — Érintkező műanyag tömítés mindkét oldalon.

  • N — Horony biztonsági rögzítőgyűrűk számára.

  • NR — Rögzítőgyűrűkkel ellátott horony.

  • C2, C3, C4, C5 — Sugárirányú belső hézagok.

  • K — Kúpos furat

  • P6, P5 — Növelt pontossági fokozatok.

Csapágykarbantartás és hibadiagnosztika

A csapágyak megfelelő karbantartása elengedhetetlen a hosszú élettartam és a zavartalan működés érdekében. Néhány alapvető karbantartási lépés:

  • Kenés: Rendszeres kenőanyag-utánpótlás, a gyártó által ajánlott zsír vagy olaj használatával.

  • Tisztítás: A csapágyak tisztán tartása megakadályozza a szennyeződések okozta kopást.

  • Ellenőrzés: Időszakos állapotellenőrzés rezgésdiagnosztikával vagy hőmérsékletfigyeléssel.

Gyakori hibajelek

  • Zaj vagy vibráció: Kopás, kenési probléma vagy szennyeződés jele.

  • Túlmelegedés: Elégtelen kenés vagy túlterhelés figyelmeztető jele.

  • Laza futás: A csapágy túlzott kopása vagy helytelen felszerelése.

A csapágyjelölések rendszere első látásra bonyolultnak tűnhet, de az alapok megértése után már könnyen eligazodhatunk benne. Azonban még ebben a szabványosított rendszerben is számtalan kivétel adódhat, hiszen nem minden gyártó követi maradéktalanul az ISO szabványokat.
Amennyiben valamiért mégsem lehet leolvasni a csapágy jelölését, akkor érdemes lemérni. Erről itt olvashatsz részletesebben!

Amennyiben bizonytalan vagy, vagy kérdésed merül fel, a csapágyak jelölésével, kiválasztásával kapcsolatban, bátran fordulj hozzánk! Segítünk megtalálni a megfelelő csapágyat, hogy a géped ismét zökkenőmentesen működjön.

Kapcsolódó tartalmak