Ahhoz, hogy a webáruházunkat és a keresőnket eredményesen tudd használni, röviden összeszedtük neked a csapágyakkal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.
Ha egy meglévő csapágyat szeretnél cserélni, a pontos és könnyű beazonosíthatóság érdekében először szereld ki azt a helyéről. A szereléshez szükséges szerszámokat megtalálod webáruházunkban is.
Jelölés a csapágyon
Csapágyadat legkönnyebben a rajta szereplő jelölést leolvasva tudod azonosítani azt. A jelölést általában a külső, vagy a belső gyűrű oldalán, illetve a porvédőn találod meg. A jelölés meghatározza a csapágy típusát, szerkezeti sajátosságait és utal a fő méreteire. Ezt az adatot a keresősávba beírva látni fogod az adott csapágytípusból elérhető választékot.
Csapágy fő méretei
Ha nem találtad meg a jelölést, mert az lekopott, vagy nehezen olvasható, a csapágy fő méretei alapján is meg tudod keresni a megfelelő terméket.
A fő méretek, mm-ben megadva:
belső átmérő (azaz a csapágy furatátmérője, vagy a tengely mérete)
külső átmérő (palástátmérő)
szélesség
Fontos, hogy a fő méreteket mindig ebben a sorrendben kell megadni. Ez a gördülőcsapágyak mellett ez ugyanúgy igaz a siklócsapágyakra, perselyekre, szimeringekre is.
A méreteket a keresősávba is be tudod írni az alábbi formátumban: |
![]() |
vagy használhatod a méretkeresőt is. |
![]() |
A csapágyak mérése
Ahhoz, hogy a fenti méreteket meg tudd határozni, fontos, hogy a megfelelő módon mérd le a csapágyat.
A pontos méréshez használj tolómérőt.
![]() |
![]() |
![]() |
Porvédő típusa A csapágy lehet nyitott, vagy porvédelemmel ellátott kivitelű. A porvédő a legtöbb esetben fém, vagy gumitömítés. A tömítések jelölését a számokból álló alapjel után találod. A leggyakoribb példák az alábbiak: ZZ vagy 2Z = mindkét oldalon fémmel zárt 2RS = mindkét oldalon gumitömítéssel zárt EE = mindkét oldalon gumitömítéssel zárt (SNR) LLU= mindkét oldalon gumitömítéssel zárt (NTN) De találkozhatsz NSE, RSR, RSH, RSA, LLB és további gyártói jelölésekkel is. Ha nem egyértelmű a jelölés, keresd bátran szakértő kollégáinkat, akik készséggel segítenek neked. |
![]() |
Csapágyhézag
Ahhoz, hogy üzemi körülmények között a csapágyon belül a legkedvezőbb terheléselosztás jöjjön létre, a csapágyakat különböző mértékű csapágyhézaggal gyártják. A csapágyon belül ugyanis ez a hézag a beépítés vagy az üzem során, különböző külső erőhatások miatt változhat.
A normál csapágyhézagot általában nem jelölik a gyártók, de ha CN/CM jelölést látsz, az is szokásos csapágyhézagot jelent.
C2 – a csapágyhézag kisebb a szokásosnál
C3 – a csapágyhézag nagyobb a szokásosnál
C4 – a csapágyhézag nagyobb, mint C3
Általában nagyobb hézagú kivitelt érdemes választani szoros illesztésű rögzítés, magasabb üzemi hőmérséklet, nagy fordulatszám esetén, kisebbet pedig a nagy futáspontoság érdekében, vagy merevséget igénylő szerkezeteknél.
Reméljük hasznosnak találtad a cikket, ha bármilyen kérdésed van, keress bennünket bizalommal.